۱۴۰۲.۰۳.۰۴

با حضور معاون هنری حوزه هنری و جمعی از پیشکسوتان هنرمند و رزمندگان دفاع مقدس، از عکس صحنه‌پردازی شده خرمشهر، اثر احسان باقری رونمایی شد. عکس صحنه‌پردازی شده خرمشهر بر اساس عکس آزادسازی خرمشهر، اثر سعید صادقی که در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ ثبت شده بود، خلق شده است.

 به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در ابتدای مراسم رونمایی، محمد قاسمی‌پور یکی از رزمندگان دفاع مقدس به عنوان مجری برنامه، جاسم غضبان‌پور یکی از عکاسان پیشکسوت را دعوت کرد تا خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس و آزادی خرمشهر بازگو کند. 
غصبان‌پور وقتی پشت میکروفون قرار گرفت گفت: خرمشهر مردان غیور زیادی را به خود دیده است. مثلا بهروز مرادی، مردی که باعث شد بسیاری از شواهد جنگ در خرمشهر برای آشنایی آیندگان باقی بماند. 
وی در ادامه گفت: من با بهروز مرادی به تمام خانه‌های شهر می‌رفتیم تا وسایل به جا مانده از عراقی و هرچه که جا گذاشته بودند را جمع کنیم. بهروز اولین کسی است که راهیان نور را پایه‌گذاری کرد. او بعداز عملیات بیت‌المقدس گروه‌هایی را که برای بازدید به خرمشهر می‌آمدند راهنمایی می‌کرد و ماجرای حصر را برایشان تعریف می‌کرد. 
وی افزود: بهروز مرادی قصد داشت با وسایلی که از جنگ به جا مانده بود خانه‌ای بسازد. با کمک هم یک ساختمان درست کردیم با همان وسایل. او حتی صدای شهر را ضبط می‌کرد و می‌گفت این صداها روزی برای خیلی از فیلمسازها استفاده می‌شود. او تابلوهای زیادی را قبل از آزادسازی خرمشهر کشیده بود. مثل تابلوی «خرمشهر؛ جمعیت ۳۶ نفر» یا «کوچه‌های این شهر به بوی خون شهدا معطر است». 
غصبان‌پور ادامه داد: بهروز مرادی بعد از قبول قطعنامه درست زمانی خیلی‌ها به مرخصی رفته بودند در حمله عراق به شهادت رسید. 
گذشته نباید فراموش شود
در ادامه علی اصغر داوود آبادی، عکاس، پشت میکروفون قرار گرفت و گفت: من یه رزمنده ساده بودم و افتخار می‌کنم توانستم در خرمشهر عکاسی کنم. 
وی درباره خلق اثر احسان باقری گفت: احسان باقری برای خلق این اثر با من مشورتی کرد و به او گفتم از روی عکس آقای صادقی اثری را بساز. اول قرار بود این اثر در باغ موزه دفاع مقدس عکاسی شود اما احسان باقری پس از مدتی گفت این اثر در خرمشهر ساخته شود. این اثر یعنی نباید گذشته را فراموش کرد. 
برای نسل امروز کار کنیم
در ادامه سعید صادقی، خالق عکس مشهور آزادسازی خرمشهر به سخنرانی پرداخت و گفت: من عکاس روزنامه جمهوری اسلامی بودم و این عکس را ساعت حدود ۷:۲۰ دقیقه صبح روز سوم خردادماه گرفتم. 
او ادامه داد: در آن زمان همه رزمندگان با هر تفکری در خرمشهر حضور داشتند و می‌جنگیدند. درگیری داخلی در کشور داشتیم و خیلی از نیروها در غرب کشور درگیر بودند. شاید جمعیت بچه‌هایی که در خرمشهر می‌جنگیدند ۶۰۰ نفر بود. 
وی گفت: ما به ایران بدهکاریم و باید برای حفظ ایران برای نسل جدید بها بدهیم. ما نسلی بودیم که شهید بهنام محمدی را دیدیم. پسر نوجوانی که شرف داشت. همه بچه‌ها شرف داشتند و از جانشان گذشتند تا خاکمان را به غریبه ندهیم. عکاسی من با دیدن بچه‌های خرمشهر عوض شد. به همین خاطر می‌گویم باید برای نسل امروز کار کنیم و اطلاعات درست به این نسل بدهیم تا عاشق ایران بمانند. 

حضور 200 هنرور در عکس

در ادامه احسان باقری خالق اثر صحنه‌پردازی شده خرمشهر اظهار داشت: سال گذشته چند ماه پیش از چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر احساس کردم که این اتفاق بسیار بزرگی است و تصمیم به اجرای این طرح گرفتم. 
وی افزود: به دنبال ایده‌ای بودم تا بتوانم به اندازه‌ای کوچک دین خود را به این شهر و شهدای خرمشهر ادا کنم؛ بنابراین تصمیم گرفتم به سراغ مشهورترین اثر هنری که همان تصویر آزادسازی خرمشهر، کار فاخر استاد سعید صادقی، عکاس دوران دفاع مقدس بود، بروم. 
وی افزود: احساس کردم می‌شود از این عکس اقتباس کرد. قصدم این نبود که آن را با آن محتوا دوباره صحنه‌پردازی کنم بلکه می‌خواستم تصویری از ۴۰ سال بعد از آزادسازی باز آفرینی شود. عنوان این طرح را خرمشهرها گذاشتیم؛ چراکه فتح خونین شهر راهی بود که به تعبیر رهبر معظم انقلاب خرمشهرها در پیش است. از این رو سعی کردیم که در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی. اقتصادی، نظامی، موشکی، هسته ای، پزشکی، علمی و… نمادی از این فضا را پس از ۴۰ سال در کنار مسجد جامع خرمشهر به تصویر بکشیم. 
این هنرمند ادامه داد: پیش تولید این کار چندین ماه به طول انجامید و برای این پروژه دو بار به خرمشهر سفر کردیم، تهیه و تدارک ۲۰۰ نفر هنرور و دعوت از یکسری افراد که در آن دوران حضور داشتند و یا از خانواده‌های معظم شهدا بودند کار راحتی نبود. اماخوشبختانه با چالش‌های موجود توانستیم این کار را جمع‌بندی و در ۱۳ اردیبهشت ماه سال گذشته آماده کنیم، ضمن اینکه چند روزی هم برای پس تولید و جلوه‌های ویژه و دیگر نیازهای کار صرف شد تا این اثر برای روز سوم خرداد سال گذشته آماده شود. 
وی اضافه کرد: متاسفانه سال گذشته به دلیل حادثه دلخراش ریزش ساختمان متروپل آبادان نتوانستیم از این اثر رونمایی کنیم و این اتفاق به امسال موکول شد. 
انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha